top of page
3.png

Agora onderwijs

Agora is Grieks voor ‘plein’. Het oude Athene kende de Agora, waar filosofen als Aristoteles, Plato en Socrates ‘lesgaven’ aan iedereen die iets van hen wilde leren.

We leren samen en alleen

Iedere leerling leert op zijn of haar eigen manier. Als Agora-leerling leer je van en met elkaar. Je wordt uitgedaagd de regie te nemen over jouw leerproces en geeft hier zelf invulling aan. Jij bepaalt wat je wilt onderzoeken, wat je wilt leren. Zo leer je op de manier die voor jou het beste werkt. Dit doe je niet alleen, maar ook samen met je klasgenoten uit je coachgroep. Op een creatieve manier ontdek je de wereld. Betekent dit dat je mag doen wat je wilt? Nee, dat niet. Je krijgt bij Agora de vrijheid om te leren wat je wilt, maar geen vrijblijvendheid om te doen wat je wilt.

We werken met coaches

Bij Agora heeft elke leerling een eigen coach. Bij de start van het schooljaar, tijdens de introductieweek, wordt goed gekeken welke leerling bij welke coach past. Jij mag aangeven welke coach je het meest passend vindt voor jou. Wij zoeken de beste matches en pas dan worden de coachgroepen definitief samengesteld. Een coachgroep is altijd heel divers, zowel qua leeftijd als qua interessegebieden. Dat maakt het heel leuk! De coach is ook het aanspreekpunt voor de ouders.

We werken met een vaste dagstructuur

Elke schooldag start je gezamenlijk met de leerlingen uit jouw coachgroep. Tijdens de dagstart is er ruimte om te delen en te leren van en met elkaar. Iedere dagstart is anders. Soms vertellen leerlingen over hun challenges, een andere keer praat je gezamenlijk over het nieuws in de wereld of verdiep je je samen in een interessant onderwerp. â€‹

​

  • Elke schooldag is van 08.30 tot en met 15.00 uur.

  • Dagelijks is er een half uur offline tijd.

  • Leerlingen kunnen wekelijks kiezen uit inspiratiesessies.

  • Elke leerling heeft zijn eigen vaste werkplek.

  • De schooldag wordt afgesloten met een dagafsluiting met de coachgroep. 

We werken zonder toetsen

Een proefwerk, een overhoring? Dat gebruiken we niet bij Agora. Maar je krijgt wél feedback van je coach. En je laat zien wat je geleerd hebt en hoe je dat gedaan hebt. 

​

Eindexamens zijn een verplichte afsluiting voor je tijd op Bredagora. Omdat een diploma je toegang geeft tot een vervolgopleiding. De examinering valt onder  de wettelijke regelgeving rondom de eindexamens die voor alle scholen in Nederland geldt. In het proces naar een eindexamen blijft de visie en praktijk van Agora gewoon bestaan. 

We werken met challenges

Vanuit je eigen vragen en interesses maak jij een persoonlijke leerroute. Daarin word je intensief begeleid door je coach. Hij stuurt, motiveert, adviseert en geeft feedback. Samen ontdek je waar je goed in bent en wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. 


Je leert door leer- en studievragen, die we ‘challenges’ noemen. Een challenge is een opdracht die je samen met je coach formuleert en waaraan je een bepaalde periode gaat werken. Dit kan een grote of kleine opdracht zijn, maar elke challenge zorgt dat je op verschillende manier kennis opdoet bij het volbrengen van die challenge.


Om tot antwoorden te komen, betrek je de omgeving erbij. Zo leer je ook van je omgeving. Denk bijvoorbeeld aan interviews, ontmoetingen, excursies of exposities. Zo doe je kennis en inzichten op. En je ontwikkelt vaardigheden, waar jij je hele leven iets aan hebt.


De coach helpt je door de juiste vragen te stellen en te sturen. En soms ben je iets vergeten, waardoor de challenge ineens een stuk moeilijker lijkt. Dan is er je coach die je adviseert. Na elke challenge wordt samen met de coach teruggekeken op wat er geleerd is.

bottom of page